Skip to content

Learning2015

In deze post een samenvatting van mijn highlights van Learning2015 in Orlando. Sessies die minder interessant waren sla ik dus over. Deze post wordt steeds bijgewerkt…

Zondagmorgen. Kickoff sessie van Learning2015. De Nederlandse delegatie is de grootste delegatie die aanwezig is en we hebben deels een eigen programma. Daar hoort deze ochtend ook bij.

We beginnen met Bob Mosher die ons welkom heet, het congres introduceerd en ons kort meeneemt in de wereld van performance. Mosher gaat er met al zijn enthousiasme weer vol in: “in the middle of our task analysis our task has changed”… how do you architect for that?”

Bob ziet 3 gamechangers:

  • Performance mindset
  • Methodology
  • Technology

Of volgens Bob “The new world is performance mindset first, training mindset if you have to.”

Elliot Masie komt vervolgens ook binnen en heet ons welkom. Masie heeft het over het belang van User Experience design, simulation en machine learning. Met een aanstekelijk enthousiasme vertelt hij over zijn Tesla die na een update voorzien is van autopilot. Een mooi voorbeeld van hoe robotics & machine learning steeds meer impact heeft op ons leven. Op het gebied van leren verwacht hij dat de komende dagen de volgende onderwerpen veel terug zullen komen:

  • Search, Preference navigational knowledge instead of memorisable knowledge.
  • Multiple processes in learning interventions. Hier doelt hij op een blended aanpak van meerdere interventies om een doel te bereiken.
  • UX, User experience wordt volgens Masie steeds belangrijker. Het ontwikkelen van leren en technologie zou zich meer moeten focussen op intuïtie.
  • Simulation
  • Machine learning, en ja, zijn Tesla als voorbeeld.

IMG_0815Sal Khan – Het hele verhaal van Sal Khan is vast terug te vinden ergens op internet dus dat skip ik hier (het is trouwens absoluut de moeite waard want tot nu toe was dit met stip mijn highlight so far). De essentie is dat hij in 2004 zijn nichtje Nadia uit New Orleans wilde helpen met haar wiskunde. Door de afstand moest dit online, en dat was het begin van de Khan academy. In 2009 besloot hij zijn baan op te zeggen en zich volledig te storten op de Khan Academy. Khan wijst erop dat content niet altijd gelikt hoeft te zijn. Het succes van zijn filmpjes is volgens hem dat er een ‘human touch’ inzit. Wanneer er fouten in zijn filmpjes staan (die zich binnen 10 seconden weer herstellen) ziet hij dit als ‘strong learning experiences’.

Jennifer Goldbeck vestigde de aandacht op data en privacy. Voorbeelden van slecht ingestelde facebook-privacy settings kennen we allemaal, maar het is bizar om te zien hoe er steeds meer informatie uitlekt waarvan we het ons niet bewust zijn. Door de gigantische hoeveelheid data worden correlaties steeds sterker en wordt er een steeds completer beeld van je gemaakt zonder dat je het weet. Masie’s vraag waar ze geld in zou investeren beantwoordde ze als volgt:

  • research side there is interesting things in healthcare, recidivism, etc.
  • lobbying to get legislation on protection of personal data

Design experiments

Wat opvalt aan de eerste twee sessies is dat de need for change komt doordat bestaande oplossingen niet meer toereikend zijn. Hierbij geldt dat men eerst tegen een probleem aanloopt en pas daarna een oplossing bedenkt.

De derde sessie van vandaag is van Laura Parrot (Google) en geeft hierin gelukkig tegenwicht. Met een simpel concept (Whisper Courses) helpen ze managers met het voeren van 1:1 gesprekken. Google laat managers de vraag stellen: hoe kan ik het komende uur zo waardevol mogelijk voor je maken?” Dit wordt opgevolgd met een evaluatie via een Google form, 4 vragen. That’s it. Simple maar doeltreffend. “We are shot!” roept een Amerikaan… Goed om te zien dat er dus toch organisaties zijn waarbij het experimenten gewoon kan.


IMG_0854Steve Wozniak
 heeft op dag 3 een fijn gesprek met Elliot Masie. Hoewel het niet heel diepgaand is, wordt vooral duidelijk dat Wozniak een enorme passie heeft voor engineering: “The greatest products are built by people who wanted it for themselves”. Elliot begint over search en hoe we steeds minder kennis willen weten, maar steeds beter willen kunnen zoeken. Wozniak gaat hier op in:  `De ontwikkeling in technologie die we op dit moment doormaken is gemaakt op intuïtie. “When technology is good you feel you are less working in your brain.“ Search is daar een onderdeel van. De ontwikkeling van Siri en GoogleNow brengen search een stap verder. “I want to live in a human world.” Het verschil zit hem volgen Wozniak erin dat Siri ook antwoorden ‘als een mens’ terug geeft. “Siri has got to be as good as human.”

In de sessie van Paul Rumsey (TGI Fridays) stond performance impact centraal. Hoewel de cursus die hij liet zien (scenario based learning) niet indrukwekkend was, was het wel mooi om te zien hoe ze hier de link hebben gelegd tussen training en performance. In de wekelijkse rapportages van de restaurants zijn de trainingsgegevens over hoeveel procent van het restaurant de training heeft gevolgd toegevoegd. Zo is de impact van de training op performance zichtbaar en kan erop worden gestuurd. De rapportage is nog heel basic maar mooi om te zien hoe performance steeds belangrijker wordt.

“When was the last time that you could say your learner was ‘In the moment’ when clicking through his e-learning module?” Karl Kapp pleit voor het toepassen van games en gamification in learning. “Games encourage failing your way into succes, Why do you think you start with 3 lives in a game?”. Dit is volgens hem goed te gebruiken bij learning waarbij oplossingen juist vaak zijn ontworpen om na 20 minuten de module te hebben afgerond. Design for failure dus.

Kapp noemt twee types of gasification.

  1. Structural gasification – Games die zijn gebouwd als schil om de content. Structure of games around content, content doens’t change.
  2. Content gamification – Content als game.

Een andere manier om naar gamification te kijken is als continuüm waarbij gamification wordt gebruikt om je dingen te laten doen die zou moeten doen.

Over de rol van competitie noemt Kapp drie principes.

  1. Hoe groter de prijs, hoe minder focus op het leren en hoe groter de kans wordt dat mensen cheaten.
  2. Leaderboards hoef je echt niet uit te leggen, mensen snappen dit 🙂
  3. Leaderboards werken beter in groepen dan voor individueel gebruik.

Tot zover veel bekends, het gesprek wordt pas echt interessant wanneer Masie Kapp de vraag stelt “How do you sustain gamification?”. Met andere woorden, hoe maak je een oplossing voor een lange termijn?

Kapp geeft een mooi voorbeeld van zijn zoon die zijn tanden moest poetsen met tegenzin. Kapp gaf hem een sticker wanneer hij dit gedaan had en dacht dat hij hiermee de oplossing had gevonden. Na twee dagen was deze beloning echter niet meer genoeg en was het effect weg. Dit is volgens Kapp een voorbeeld van extrinsieke motivatie. Dit is niet sustainable voor de lange termijn. Intrinsieke motivatie is daarom belangrijk om niet te vergeten. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van sociale context. Kapp besluit dat extrinsic en intrinsic in samenspel moeten worden ontwikkeld.

Tenslotte gaat Kapp in op de opbrengst van games en gamification. Het doel is engagement, we moeten dan ook kijken hoe games en gamification juist hierin een bijdrage kunnen leveren.

  • juan tates

    Inspirerend Job. Ik wou dat ik er bij kon zijn.