Skip to content

Human interaction & e-learning?

Een tijdje terug zag ik de presentatie van Simon Sinek op het 99% congres. Sinek trekt hierin een parallel over Human interaction en ‘business’. Klinkt vager dan het is. Belangrijk punt dat hij maakt is dat authenticiteit een belangrijke factor is in het succes van een organisatie. Niets nieuws maar hij maakt het eenvoudig door de voorbeelden die hij geeft.
E-learning heeft natuurlijk veel voordelen (anytime anyplace principes) maar mist in veel gevallen de persoonlijke interactie tussen mensen. Ooit werden er pogingen gedaan dit soort interactie op te vangen door omgevingen als ‘Second Life’, hoe dat is afgelopen weten we inmiddels. Feit blijft dat human interaction ook in het leerproces een belangrijke plaats zal blijven innemen. Hoe kan het dat we daar niet genoeg op inspelen?

Volgens mij zijn er op deze vraag een aantal antwoorden mogelijk:

  • Budget is vaak een leidend argument om over te stappen van klassikaal naar e-learning. De sociale component wordt daarbij gemakkelijk gepasseerd.
  • Veelal gaan e-learningmodules over een geïsoleerd domeinen of proces. De interactie met de lerende beperkt zich tot de interactie met de applicatie.
  • Persoonlijke interactie binnen online leren vraagt om energie vanuit verschillende partijen (niet in de laatste plaats de organisator van het leren. Tijd / Prioriteit is hierin vaak een bottleneck.
  • Het ontbreken van de juiste tools & podium. Tools zijn natuurlijk overal online te vinden maar het creëeren van een podium is moeilijker. Toch denk ik dat een podium belangrijk is om online interactie op gang te krijgen.

Er zijn er vast nog meer, maar dit leek me voorlopig wel genoeg… eerst maar even kijken naar die presentatie van Sinek:

Simon Sinek: If You Don’t Understand People, You Don’t Understand Business from 99% on Vimeo.