Skip to content

Moodlemoot 2011 keynote

Vandaag staat de Nederlandse Moodlemoot op het programma. Een dag over Moodle en aangrenzende thema’s. Ik doe kort verslalg van de keynote van Bert de Coutere. Zijn hoge tempo maakte het voor mij onmogelijk er een goed lopend verhaal van te maken. Maar de highlights zijn zeer de moeite waard: Hij leest voor uit eigen werk: zijn boek over Homo Competents ofwel HoCo’s.

Wat zijn eigenlijk de kenmerken van de competente mens? Bert is van mening dat deze competenties zijn veranderd, dat heeft impact op zowel de mens als op opleidingen en trainingen.

We gaan terug in de tijd. We stappen een denkbeeldige tijdmachine in:

Stap 1: de middeleeuwen met gildes en gildehuizen. De leerjongens leerden het vak van de meester.

Stap 2: de industriele revolutie: vast omlijnde procedures met een focus op presteren

Stap 3: jaren 50-60 het gouden tijdperk van bedrijven. Het bedrijf bepaalde voor een belangrijk deel de invulling van het leven van de werknemers. Vaststaande competenties

Stap 4: enkele jaren geleden tot nu, Thomas Friedman met zijn boek ‘the world is flat’ wordt aangehaald. Bert benadruk dat we dachten dat we het toen wel wisten. Chris Andersons boek The Long tail bewees het tegendeel. We dachten dat we het doorhadden. Free van dezelfde auteur liet zien dat ook het simpel verkopen van producten niet meer voldoende was. Vervolgens het boek van Daniel Pink – Drive, over hoe we onze werknemers gemotiveerd houden, maaf ook hier volstaan de oude principes niet meer.

Bert wijdt dit aan het internet. Het maakt de wereld kleiner dunner sneller en volatiler en dat maakt het alleen maar vager. De essentie van het internet is dat het dingen verbind. We komen uit een wereld met eilandjes. Zo was training een apart deel binnen bedrijven. Nu is training binnen bedrijven verbonden met HR, recruitment etc.

Het eiland LMS. Het eiland waar men speciaal naartoe komt voor “goede opleidingen”. We bouwen dus weer een eiland, Bert vraagt zich hardop af of we daar wel bij gebaat zijn. Er zal op deze manier veel verloren gaan doordat het leren binnen een LMS blijft.

Wat moeten we doen? Peer2peer leren; minder hierarchie, meer samenwerking door Peers.

Voorbeelden:

Java Blackbeld: certificatie werkt volledig peer2peer.
Google heeft peer2peer sterk ingebakken in hun dna. (lms van google laat mensen instant een eigen training organiseren zonder daarvoor een bureaucratische cyclus in te moeten)

Time value: van 9 naar 8 planeten, veel dingen zullen veranderen.
Overload: er is te veel kennis, probeer het niet allemaal meer zelf te onthouden > outscourcen
Never done: op het moment dat je competenties bezit zijn ze alweer veranderd. De reis ernaartoe moet aangenaam zijn. De bestemming daar ben je maar heel even.

Als alles sneller gaat wordt de tijd tussen dinger korter. De boel wordt volatiler. Daar moeten we als opleiders op inspelen.

Mine: alles wat ik doe is van mij, ook in een corporate LMS. Als ik weg ga bij een bedrijf wil ik mijn leertraject en ervaringen meenemem. Voor Leertechnologie ligt hier een uitdaging.

Conclusie: de boel is waziger geworden, de voorspelbaarheid van veel dingen is kleiner geworden. What’s the next big thing?

Bert vraagt zich af of een groot systeem wel zo nodig is. Hij stelt de vraag wie het erg vindt om veel verschillende applicaties te gebruiken.

De laatste stap van de tijdmachine is de toekomst. Waar gaan we naar toe.

It’s a small world after all & it’s a fast world after all. We zullen hier mee om moeten gaan.

Bert gaf in een hoog tempo een zeer interessante visie op leren en de positie van de lerende. En maakte ongegeneerd reclame voor zijn boek… Daar help ik hem graag mee, heb er net een exemplaar van bemachtigd: http://www.homocompetens.com/ zou u ook kunnen doen!