Skip to content

Reactie op: Bob Mosher

E-learning congres 2011
Vandaag is het Nationale E-learningcongres in Eindhoven. Ik probeer in korte posts verslag te doen van wat ik hoor en zie.

Applaus vooraf! Nog niet eerder gehoord vandaag! Beetje timide reactie van de zaal op de vraag hoe het congres bevalt, we moeten weer op gang komen.

Bob stelt vragen wie er actief zijn op social media. Maar ook wie er nog een email account hebben: iedereen… Maar email? “that’s not social enough!” stelt Bob. We worden langzaam wakker.

Er wordt een een video getoond (link post ik later). De video gaat over de impact van social op ons leven. U kent het wel: grote getallen en feitjes met harde muziek! Toch nog steeds interessante feitjes, dat wel…

De vraag na afloop is hoe al deze veranderingen ons werk in opleidingen en HRD beinvloeden. Bob stelt de vraag of we hier klaar voor zijn. Traditioneel gezien is de onderwijswereld volgens Bob niet de meest innovatieve. Hij Illustreert dit met livebloggende studenten… (tsja Bob, als dat het criterium is, dan ben ik er klaar voor!)

Hoe kunnen we het beter doen? Daarvoor heeft Bob een aantal doelen vastgesteld voor vandaag. Hier komen ze:
Bob’s Goals of today:
– have a dialogue,
– create a better understanding of informal learning design strategy
– create an holistic learning ecosystem (wtf?), ofwel een virtuele leeromgeving.

“Whatever we do it’s all about performance, not learning”. De paradox is juist dat we heel veel aandacht besteden aan Formele training maar dat het verschil wordt gemaakt op de werkvloer. Na drie weken is de meeste impact van training alweer weggezakt. Conclusie: Er is dus te weinig aandacht voor performancesupport.

Social media en performancesupport is volgens Bob de oplossing. Tip van Mosher: noem het geen informal learning, noem het performance support, er is namelijk geen CFO die budget voor informeel leren vrij zal maken.

Wanneer leren mensen? Mosher roept dat er een noodzaak moet zijn om te leren.
The five moments of need:
– when people learn for the first time
– when wanting to learn more
(deze twee passen bij formele leerinterventies)

– when trying to remember and/or apply
– when things change
– when something goes wrong
( typische vormen van informeel leren)

Mosher stelt dat we als we deze needs bij elkaar brengen er sprake is van echt ‘blended learning’, de rest noemt hij hooguit blended training…

Mosher bespreekt de mogelijke invulling van de “5 needs” aan de hand van een model ( afbeelding volgt later). Hij maakt hiermee de verhouding tussen formeel en informeel leren inzichtelijk.

Hij sluit af met de verschillen tussen learning 1.0 en Learning 2.0, en geeft de volgende vraag mee naar huis: How passive are your learners and how supporting is your ecosystem?

Mosher legt hier en daar de vinger op de zere plek, “sharepoint? Come on!!!” roept hij over “the most abused product”. Tegelijk trapt hij open deuren in. Dat geeft niet want hij gebruikt dit om de zaal een spiegel voor te houden. Hij laat de standaardzinnen “in this lesson you will … learn” door het publiek aanvullen. Hij brengt het met een Amerikaans enthousme. Zijn we wakker?

@Bob Mosher, thank you for the presentation, if you want a translation of this post please invite me to come over 😉

  • Da’s een mooie les inderdaad: om het nooit informal learning te noemen…