Skip to content

Yammer’s sneeuwbal

Steeds meer organisaties zien de mogelijkheden die Social Media kunnen bieden voor het optimaliseren van de interne communicatie. Vaak is het een kleine groep enthousiastelingen die het initiatief nemen en met ‘gratis’ tools een start maken met social media binnen de organisatie. Vanuit gebruikersperspectief een mooie oplossing, voor gratis en voor niets een social media platform met alle functionaliteiten die je kunt verzinnen inclusief mobiele apps en nog veel meer, te mooi om waar te zijn…

Yammer

Ik neem Yammer als voorbeeld. Yammer biedt een afgesloten netwerk waarbij alleen accounts met een zelfde domeinnaam zich mogen registeren binnen de afgeschermde ‘bedrijfsyammer’. Yammer is gratis en een ‘bedrijfsyammer’ kan door iedereen, van schoonmaker tot directielid, worden opgestart. Zo lijkt het een mooi alternatief voor twitter want je wilt natuurlijk niet al je bedrijfsgevoelige informatie met de hele wereld delen, maar schijn bedriegt.

Iedereen waant zich dus in een veilige en afgeschermde omgeving. En laat Yammer daar nou juist handig gebruik van maken. Want wie écht controle wil hebben over de gebruikers in de community moet zijn portemonnee trekken. En fors ook, want voor $5,- per gebruiker per maand /edit voor echt grote bedrijven schijnen hiervoor andere tarieven te gelden /edit krijgt de organisatie de volledige beheersrechten. En dat is uiteindelijk iets waar je bijna niet omheen kunt. Een simpel voorbeeld legt uit waarom niet:

Stel, ik ben werknemer bij organisatie A, registreer me via Yammer en doe lekker mee. Ik krijg een conflict en stap over naar de concurrent. Yammer laat mij dan nog steeds inloggen op de Yammer van organisatie A (de relatie account en email wordt enkel bij het aanmaken gecontroleerd). Alle interessante berichten kan ik bekijken, gedeelde documenten kan ik downloaden. Niemand die me tegenhoudt.
/edit Volgens verschillende comments die ik ontvang moet ik dit iets nuanceren. Doe ik bij deze. Het is namelijk wel mogelijk om bij een gebruiker aan te geven dat hij niet meer in dienst is. Hierna moet hij zijn account herbevestigen. Dit is echter wel iets dat je als community actief zult moeten doen, maar het gevaar is dat niemand deze verantwoordelijkheid op zich neemt en dat gebruikers die zich stilhouden bij grote organisaties wellicht worden vergeten. /edit

Is er dan een alternatief?

Sommige organisaties zetten een stap verder en duiken zelf onder de motorkap. Zo gebruikt IDEO hun zelfontwikkelde ‘Tube‘ onder andere voor het samenstellen van projectteams en de communicatie daartussen. Ook KPN heeft met KPN Connect een ‘Social Employee Platform’ waarbinnen medewerkers met elkaar in contact staan. Wellicht duur in de ontwikkeling maar deze bedrijven zijn wel 100% eigenaar van alles wat er zich op hun netwerk afspeelt.

  • Pingback: Tweets die vermelden » Yammer’s sneeuwbal Moocha.nl -- Topsy.com()

  • Hoi Job, je beschrijving van Yammer is interessant en hun business model is inderdaad agressief, maar je voorbeeld klopt niet: iedereen in organisatie A kan (ook bij een gratis versie) aangeven dat jij niet meer bij A werkt. Je krijgt dan, op je email adres van A, met het verzoek om je account te herbevestigen. Als je dat niet doet, heb je geen toegang meer.

    Organisatie waarin veel mensen Yammer gebruiken worden volgens mij uiteindelijk wel gedwongen om het aan te schaffen, maar om een andere reden. Een organisatie kan drie dingen:
    1. Het gratis model blijven gebruiken: niet echt een optie voor grote organisaties, zij willen namelijk eigenaar van de data op Yammer worden en willen informatie beveiliging assurances en support.
    2. Mensen verbieden naar Yammer te gaan: Yammer kan wel geblokkeerd worden op het netwerk, maar mensen kunnen het nog altijd met iPhone gebruiken. Ook zouden mensen waarschijnlijk in een kleine opstand komen.
    3. Betalen voor de dienst: de enige echte makkelijke optie. Voor echt grote organisatie gelden trouwens andere prijzen, dan die jij in je blogpost noemt.

    Tot zo! Hans

  • Ha Hans,
    Dank voor je nuancering, je hebt inderdaad gelijk en pas mijn post aan, blijft wel gelden dat je als organisatie dus actief moet sturen op het afmelden van mensen, doe je dat niet dan kunnen ze dus gewoon actief blijven. Vooral bij grote organisaties is dit lastig te beheren lijkt me…